Autodesk har haft ett tufft år med stora tapp och kraftiga nedskärningar – internationellt. I det nordiska perspektivet, och särskilt det svenska, ser det bättre ut, tack vare starka konsultinsatser från CAD-Q och Cadcraft. Med fortsatt fokus på digital prototyping, från första fria skiss (Alias) till produktionsstart (Productstream), och kompletterande Fusion (direkteditering), kan Autodesk komma att rekrytera många nya användare i SMB-segmentet.
Dassault Systèmes (DS) visar god återhämtning på licenssidan, men det skulle vara synnerligen intressant att sitta som en fluga på väggen i styrelserummet och höra CEO, Bernard Charles, tala om framtiden. Programportföljen är komplett med V6:an som grund; Catia, Solid Works, Delmia, Enovia, Simulia och 3DVia. Men de många frågorna från användarsidan om vad som händer sedan SmartTeam (PDM) placerats i separat bolag (Artizone) och Solid Works plockats in i DS-portföljen måste få snabba svar – i synnerhet som V6:an får en ny, egenutvecklad kärna.
PTC går på i ullstrumporna, närmast oberört av finanskris och lågkonjunktur. Windchill-sviten går åt som smör i solsken och nya Creo kombinerar det bästa i parametriken (Pro/Engineer) med det bästa ur direktediteringen (CoCreate). Återstår att se om Creo blir den ”revolution på CAD-marknaden”, som Jim Heppelmann talar om.
Här i Sverige/Norden kan uppstickaren SpaceClaim komma att vålla större problem för PTC än konkurrenten Autodesk, med AutoCAD och Inventor.
I Siemens PLM har Tony Affuso lämnat över ratten till Chuck Grindstaff på det internationella planet och här hemma börjar Mats Friberg, Nordenchef, att bli varm i kläderna.
Den strategiska satsningen på Teamcenter börjar ge riklig frukt och göteborgsgänget går till julfirande med en ståtlig trofé i granen, Volvo Car Corp. På CAx-sidan är nu NX, med Synchronoustekniken inkluderad, en fullvärdig konkurrent till såväl Catia (DS) som Creo (PTC).
Slutsats? ”Fyrbenta” Autodesk börjar åter få upp farten, bland annat tack vare ett ökat intresse för BIM (Buildning Information Modeling) på bygg- och anläggningsområdet. Med en välfylld produktportfölj och starka konsulter kan Autodesk se ljust på framtiden i Sverige och Norden. Dassault Systèmes har en synnerligen respektabel kundlista när det gäller CAx, såväl internationellt som i Sverige/Norden, men lanseringen av V6:an måste bli framgångsrik för att inte DS ska tappa mark till PTC och Siemens.
PTC är ytterst konsekvent i sin strategiska utveckling, Windchill är en uppskattad lösning, Creo synnerligen intressant, men avsaknaden av en VM-lösning (Virtual Manufacturing) kan komma att vålla problem i kampen med DS (Enovia) och Siemens (Teamcenter).
Siemens PLM Solutions står i ohotad pole position inför 2011. Verktygen är på plats och här i Sverige handlar nu allt om att leverera, bland annat på Volvo Personvagnar … vilket i sin tur leder österut, till Kina och Geely.
Hur ska Siemens ta sig förbi Dassault? Men just när det gäller Siemens PLM finns ett antal mycket intressanta signaler, som mig veterligen ingen tagit upp: Bolaget verkar satsa stenhårt på att bli PLM-världens nummer 1. Man släpper inga officiella, för PLM-divisionen utbrutna siffror, men VFs beräkningar av annonserade affärer tyder på att tillväxttakten under 2010 ligger på plus 20%. Men si det räcker inte för att gå ikapp och om Dassault Systemes, som toppar branschens intäktsliga. Så om ambitionen att ta tronen i besittning finns där så återstår alternativet att öppna plånboken och köpa sig i topp. Och detta är precis vad tecknen tyder på att bolaget gör. Man frigör genom diverse försäljningar ett antal miljarder inför vad som tycks vara en s k ”prontoaffär”. Ryktet säger att man tittat väldigt noga på PTC...