eNyhetsbrev

Dags att demokratisera möjligheten att simulera

Säljansvarig MFG, Autodesk
Johan Söderberg
Simulering/DEBATT

Molnet kommer att öka användningen av simulering och sätta bättre produkter på marknaden snabbare, det är min fulla övertygelse. Jag ska här utveckla varför:
När tidiga versioner av Xbox fick kortslutning och slutade fungera hemma hos kunderna, spenderade Microsoft över en miljon dollar i utökade garantier för att återställa förtroendet för produkten. Sett i backspegeln givetvis ett smart drag, eftersom Xbox sedan dess blivit en av världens mest sålda konsumentprodukter genom tiderna.
Ytterst få företag har dock ekonomiska muskler att göra likadant. Facit för de allra flesta produkter som kommer ut på marknaden med någon slags designfel är därför vanligtvis att de blir dyra, eller rentav farliga, misstag. Simulering är sätt att möta den här problematiken, men hittills har det både varit dyrt och svårt att hitta kompetenta medarbetare, men bara under det senaste året har det hänt saker som i ett slag förändrar bilden.

I mer än 40 år har vi använt datorer för att simulera en produkts prestanda. Men simulering har för det mesta betraktats som ett område förbehållet experter – och enbart de allra största företagen har haft möjlighet att hålla sig med den typen av specialiserade medarbetare. De allra flesta har fortsatt med den tämligen ineffektiva arbetsordning där man utvecklar en produkt, skapar en prototyp, testar prototypen och därefter backar bandet och genomför förändringar och förbättringar i grunddesignen. 
Nyligen har dock ett antal faktorer tillkommit som lett till ett stort genombrott. Dagens möjligheter till intelligent 3D-modellering, kombinerat med bättre och mer omfattande simuleringsverktyg, gör att avancerade simuleringar idag kan tas till hjälp redan tidigt i designprocessen. Där påverkar de såväl kostnader som kvalitet och utvecklingstider radikalt och innebär därför en mycket stor möjlighet till effektivare produktutveckling. 
Några exempel: Tucker Sno-Cat Corporation, som bygger snöskotrar, minskade både tid och kostnader för validering med mer än hälften. Primera Plastics som levererar plastdetaljer till fordons- och möbelindustrin, simulerar hela arbetsprocessen kring injekterings- och plastgjutning av olika detaljer och kapar därmed kostnader i alla led av produktionscykeln. ”Vi sparar månader av produktionstid och stora kostnader”, konstaterar Scott Leatherman, utvecklingsingenjör på Primera Plastics.
I takt med att produkterna blir mer komplexa ökar förstås också kravet på mer datakraft för att genomföra simuleringar och analyser. Idag räcker oftast inte arbetsstationerna på utvecklingsavdelningen till. Men här fyller den nya molnbaserade tekniken en viktig uppgift. Med obegränsad datakapacitet och smidig tillgång till programvaror kan helt nya företagsgrupper få tillgång till komplexa simuleringar under utvecklingsarbetets gång. 

Molnbaserad simulering förändrar spelreglerna. Eftersom kostnaderna blir så mycket lägre är det ett både rimligt och vettigt alternativ för mindre företag, som inte klarar att investera i egen IT-infrastruktur av tillräcklig kapacitet. Autodesk är en pionjär när det gäller att integrera molnbaserade simuleringstjänster med normala CAD-rutiner och kan idag erbjuda kunderna ett helt spektrum av programvaror, utan att kräva specifika licenser för var och en. 
Autodesk strävar inte efter att ta brödet ur munnen på simuleringsexperterna – deras tjänster kommer ändå att behövas – utan följer den sedan länge inslagna linjen att göra avancerad teknik tillgänglig för fler och mindre företag; att ”demokratisera tekniken”, för att använda vår egen terminologi. Redan har mer än 500 miljoner dollar investerats av Autodesk i förvärv av simuleringsteknologi som stöttar denna vision. Molnet kompletterar visionen – och kommer att göra simuleringsdriven utveckling tillgänglig för alla. 

Skicka till en vän Dela